Böhmerland, znany też pod nazwą Cechie, to czeski motocykl produkowany od 1924 do 1939, do wybuchu drugiej wojny światowej. Został niemal w całości zaprojektowany przez Albina Leibischa, włącznie z jego niezwykłą, długą ramą, nietypowym widelcem, jednocylindrowym górnozaworowym silnikiem (na ogół o pojemności 600 cm3) i niezwykle nowoczesnymi pełnymi kołami. Był to pierwszy odnotowany przypadek użycia tego typu kół; przemysł motocyklowy zaczął je stosować masowo dopiero w latach 70-tych. Böhmerland był dostępny w kilku wersjach i w kilku różnych długościach: była więc wersja sportowa z dwoma siedzeniami, turystyczna z trzema oraz „turystyczna wydłużona” (Langtouren) z czterema. Nawet ten najdłuższy model był całkiem szybkim motocyklem; jego prędkość maksymalna wynosiła 121 km/h. Eksperymentalny egzemplarz wykonany dla armii miał przewozić czterech żołnierzy i był wyposażony w dwie skrzynie biegów (patrz: Bohmerland czteroosobowy). Model Langtouren jest najdłuższym ze wszystkich motocykli, jakie kiedykolwiek weszły do produkcji – 3,2 m. Łącznie fabrykę Leibischa w Schönlinde w Sudetach opuściło około 3 tysięcy tych pojazdów. Leibisch zatrudniał ok. 20 pracowników, którzy zajmowali się montażem części wykonywanych na zamówienie przez zewnętrznych dostawców. Nie wszystkie motocykle tej marki są ustandaryzowane; Leibisch. który sam zajmował się sprzedażą, przyjmował indywidualne zamówienia i w miarę możności uwzględniał życzenia klientów.
Powyżej; Czechosłowacja, zima 1930. Zdjęcie z www.vintagebike.co.uk.