pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Rower Dürkopp z silnikiem o unikatowej konstrukcji, zaprojektowanym przez Otto Lutza. Produkowany w latach 1948-1954 w wersjach o pojemności 50 cm3 i 60 cm3. Gaznik bezpływakowy, zbiornik paliwa wykonany z pojemnika na maskę przeciwgazową.

[img]

[img] Dürkopp był cieszącym się znakomitą opinią wytwórcą rowerów i części rowerowych, obecnym na tym rynku od końca XIX wieku do późnych lat 50-tych. Firma ta prowadziła wielostronną działalność; produkowali również motocykle, skutery, samochody, broń, obrabiarki i wyposażenie szwalni. Do tej pory jest to ważny producent przemysłowych i domowych maszyn do szycia.

[img]

Lutz. Historia

Ta niewielka firma została założona w Brunszwiku w roku 1948 przez doświadczonego niemieckiego konstruktora. Otto Lutz wykładał wcześniej na politechnice w Stuttgarcie i kierował jedną z sekcji Niemieckiego Instytutu Rozwoju Lotnictwa. Po wojnie Lutz początkowo zajmował się wytwarzaniem stacjonarnych silników do pomp wodnych i podobnego sprzętu. Aby pomóc w ponownym zmotoryzowaniu kraju, postanowił zbudować wydajny silnik doczepny, który dałoby się łatwo zamontować w każdym rowerze. Zaprojektował dwusuwowy silnik o pojemności 58 cm3, jako że w tym czasie w Niemczech dozwolona była jedynie produkcja silników do 60 cm3. Silnik Lutza używany był nie tylko do napędzania rowerów, lecz również kosiarek, pomp i innych urządzeń. Później Lutz skonstruował też kilka rodzajów skuterów. W latach 50-tych zaczął pracować nad mopedem, który miał nosić nazwę Autobahn Roller. W 1953 Lutz wrócił jednak do pracy na politechnice w Stuttgarcie, a pozbawiona nadzoru firma zaczęła popadać w finansowe tarapaty. Zbankrutowała w roku 1956, zanim Autobahn Roller wszedł do nasowej produkcji. Po tym projekcie pozostały więc tylko prototypy. Lutz przez wiele lat kontyunuował pracę naukową w Stuttgarcie, zajmując się konstrukcjami silników odrzutowych oraz dwusuwów.

Dürkopp. Wczesny okres działalności

[img] W połowie dziewiętnastego wieku Bielefeld było jednym z głównych ośrodków tekstylnych w Europie. Maszyny do szycia, które importowano wówczas z USA, były bardzo drogie. Dwóch mechaników o nazwiskach Baer i Koch wykorzystało te okoliczności, tworząc pierwszą konkurencyjną fabrykę maszyn do szycia w Bielefeld. W 1865 roku Baer zdecydował się na rozpoczęcie własnej działalności, zaś Koch kontynuował sprzedaż pod nazwą Koch & Co. Zatrudnił wtedy dwóch konstruktorów: Dürkoppa i Schmidta. Dürkopp zaprojektował swoją pierwszą maszynę do szycia już w 1861 roku. Działalność w swojej własnej firmie Dürkopp & Schmidt rozpoczął wraz ze Schmidtem w 1867 roku. W latach 80-tych XIX wieku przemysł tekstylny przechodził kryzys. Firma Dürkopp & Co, bo tak brzmiała jej nazwa po odejściu Schmidta, zaczęła poszukiwać nowych możliwości rozwoju i zajęła się produkcją rowerów.

[img]

Pod koniec wieku, zainspirowany swym sukcesem na rynku rowerowym, Dürkopp rozpoczął również produkcję motocykli, samochodów i ciężarówek. W ich katalogu z tych lat znaleźć można było motocykle z silnikami jedno-, dwu-, a nawet czterocylindrowymi. Były to bez wyjątku ich własne konstrukcje. Ponieważ jednak Dürkopp postanowił przerzucić się na rynek samochodowy, produkcja motocykli była stopniowo wygaszana latach 1912-1927. Późniejsze motocykle Dürkoppa były zaopatrywane w silniki innych firm. Po śmierci założyciela firmy w latach 20-tych firma przybrała nazwę Dürkoppwerke AG.

[img]

Dürkopp. Okres powojenny (z www.duerkopp.de)

Po drugiej wojnie światowej Dürkopp wrócił do produkcji motocykli. Wznowiono model M10, a wkrótce pojawiły się kolejne: MKL 100, MF 100, MFS 100 (z silnikami Sachsa 98cm3) oraz M125. Równolegle Dürkopp znów zajął się wytwarzaniem własnych silników, jak dwusuwowy silnik o pojemności 200 cm3 dla skuterów. W 1951 na rynek wszedł najlepszy z motocykli firmy, MD150 – w całości ich własna konstrukcja. Był to jeden z najlepiej zaprojektowanych i zarazem najszybszych niemieckich motocykli. Rok później pojawiła się też wersja MD200 z silnikim o pojemności 198 cm3. Były produkowane do roku 1954, kiedy to firma przerzuciła się na produkcję skutera Diana.

[img]

W roku 1955 Dürkopp połączył się z firmą Ardie z Norymbergi. Po tej unii na rynku pojawiło się kilka modeli ich mopedów, sprzedawanych bądź pod nazwą Dürkopp, bądź Ardie. W 1962 firma została przejęta przez FAG-Kugelfischer GmbH ze Schweinfurtu. W latach 80-tych wycofała się z rynku motoryzacyjnego i skupiła na produkcji profesjonalnych maszyn do szycia.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img]