pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Excelsior Motor Company

[img] Firma Excelsior z Coventry to znany brytyjski wytwórca rowerów, motocykli i automobili. Była to pierwsza brytyjska firma motocyklowa; ich produkcję rozpoczęła już w 1896. U zarania swej działalności zajmowała się robieniem welocypedów (poniżej). Firma została założona w 1874. Początkowo znana była pod nazwą złożoną z nazwisk swych twórców: Bayliss, Thomas and Co. Później zaczęła sprzedawać rowery o nazwach handlowych Excelsior oraz Eureka, aż w końcu w roku 1910 zmieniła nazwę na Excelsior Motor Co.

[img] W swych pierwszych motocyklach firma Excelsior stosowała silniki Minerva, De Dion, MMC i być może Condor 850 cm3. Stopniowo poszerzali ofertę, współpracując z większością współczesnych im producentów silników i produkując motocykle różnych typów. Zawarli kontrakt na dostawę motocykli do Rosji, jednak z powodu wybuchu rewolucji eksport na Wschód został przerwany. W 1919 wykonali prototyp 3-kołowca z silnikiem chłodzonym powietrzem, lecz do produkcji w roku 1920 wszedł 4-kołowiec. Automobile sprzedawali pod nazwą Bayliss-Thomas, gdyż istniała już belgijska marka samochodowa Excelsior. Pierwszy model samochodu miał ich własny, oryginalny silnik i skrzynię biegów; następne, większe wyprodukowali z silnikami zewnętrznych producentów. Aut tych powstało około 1000 sztuk. Były w katalogach do 1931, prawdopodobnie jednak nie produkowano ich już po 1929.

[img] W 1921 firma Excelsior została przejęta przez firmę R. Walker and Sons z Birmingham. Walkerowie, Reginald i jego syn Eric, zaczynali jako producenci lamp okrętowych. Po zmianach firma została zarejestrowana pod nazwą Excelsior Motor Company Ltd. a produkcja została przeniesiona do Birmingham. Stara fabryka w Coventry przy Lower Ford Street została sprzedana firmie Francis-Barnett.

[img] W latach przedwojennych Excelsior robił cały szereg motocykli o różnych pojemnościach. od 98 do 1000 cm3, korzystając głównie z silników JAP, Blackburne i Villiers, a także z silnika Condor o pojemności 850 cm3. Wiele wysiłku i uwagi firma poświęcała wyścigom motocyklowym. Występowała tam pod nazwą "British Excelsior" dla uniknęcia pomyłek, gdyż istniał też amerykański producent motocykli o tej samej nazwie.

[img] W czasie wojny Excelsior zajmował się przede wszystkim produkcją lekkiego (98 cm3) składanego motocykla Welbike, przeznaczonego dla spadochroniarzy, mającego zapewnić mobilność desantowi. Wiele Welbików wyprodukowanych jeszcze w latach wojny nie zostało wykorzystanych w akcji i w końcu trafiły one do sprzedaży. W większości wyeksportowano je do USA, gdzie można je było nabyć w domach towarowych.

[img] Brak przedniego hamulca oznaczał, że nie można było nimi legalnie poruszać się po drogach, jednak kupowali je farmerzy do jazdy po polach. Konstruktor Welbike'a, John Dolphin rozwinął jeszcze swój pomysł tworząc skuter Corgi. Założył w tym celu oddzielną firmę, Corgi Motorcycle Co Ltd., a produkcję skuterów zlecił Brockhouse Engineering Ltd. z Southport, firmie która w czasie wojny wytwarzała przyczepy do pojazdów wojskowych.

[img] W skuterze użyto silnika Excelsior Spryt Autocycle, własnej konstrukcji firmy Excelsior. Początkowo większość silników Spryt eksportowano do Ameryki Północnej, gdzie sprzedawane były pod nazwą Indian Papoose. W Wielkiej Brytanii zaczęto te silniki sprzedawać dopiero w 1948. Łącznie powstało ich nieco ponad 27 tys. Jednak jednobiegowy dwusuwowy silnik miał nieco zbyt małą moc i za dużą awaryjność. Z tych powodów jego produkcję zakończono w październiku 1958. Zdjęcia z http://www.welbike.net

[img] W latach powojennych firma Excelsior, zorientowana na motocykle wyścigowe oraz luksusowe, przeżywała trudności. W końcu skoncentrowała się na robieniu tanich dwusuwów. Produkowali motocykl Viking z silnikiem Villiersa o pojemności 250 cm3 oraz Talisman z ich własnym silnikiem. Model sportowy tego motocykla, S8, nie zdobył wiekszej popularności, mimo że sam silnik, zarówno w wersji 328 cm3 jak i 492 cm3 miał pewne sukcesy w sporcie; wykorzystywano go w wyścigach mini-aut.

[img] Ostatni motocykl firma Excelsior wyprodukowała w 1964 roku, a w 1965 zakończyła działalność. Britax, producent akcesoriów samochodowych, wykupił prawa do marki i w późnych latach 70-tych wyprodukował niewielką ilość motocykli Britax-Excelsior.