pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Francis-Barnett. Historia

Francis-Barnett to brytyjski producent motocykli działajacy od 1919 roku. Spółkę założył Gordon Inglesby Francis ze swym teściem, Arthurem Barnettem. Wiele z ich motocykli otrzymało nazwy ptaków, jak Falcon (sokół), Hawk (jastrząb), Plover (siewka) czy Snipe (bekas).

Francis i Barnett kupili byłą fabrykę Excelsiora przy ulicy Lower Ford w Coventry; Excelsior w tym czasie przeniósł się do Birmingham. Pierwszy motocykl, z dolnozaworowym silnikiem JAP 292 cm3 i z napędem pasowym, był gotów w marcu 1920. Wkrótce dołączył do niego model 346 cm3, a potem kilka innych jednocylindrowych czterosuwów do 350 cm3 pojemności. Wielki Kryzys sprawił, że Francis-Barnett zrezygnował z czterosuwów i przeszedł do produkcji dwusuwów, głównie z silnikami Villersa. W tym czasie firma opracowała też nitowaną ramę, łatwą do złożenia i rozłożenia. Pierwszy model z tą ramą zaprezentowano na Olympia Motor Show w 1923. Zużycie paliwa wynosiło tylko 1,5 litra na 100 km, a motocykl reklamowano jako „tańszy niż buty”. Jednak dwa najpopularniejsze modele z lat 30-tych, dwusuwowy Cruiser i czterosuwowy Stag miały tradycyjne ramy spawane. Cruiser zaprojektowany przez Billa Kinga był jednym z nielicznych obudowanych, „skuteropodobnych” motocykli jakie przebiły się na brytyjskim rynku. W 1938 w ofercie pojawił się lekki Snipe (125 cm3) i moped Powerbike (98 cm3), jak również model Snipe z silnikiem Villiers Junior 98 cm3. Były to ostatnie przedwojenne modele Francisa-Barnetta.

[img]

Sklep motocyklowy Freda Loudona w Sydney w roku 1938. Zdjęcie ze zbiorów biblioteki Nowej Południowej Walii.

W czasie wojny Francis-Barnett pracował nad przeprojektowaniem modelu Snipe dla potrzeb armii, lecz nim prace zostały ukończone, fabryka przy Lower Street została zbombardowana i całkowicie zniszczona. Należący do firmy warsztat w Earlsdon przetrwał, lecz produkcję motocykli wznowiono dopiero w 1945. Po wojnie firma budowała tylko dwusuwy, w większości z silnikami Villiersa. W 1947 Francis-Barnett został przejęty przez AMC (Associated Motor Cycles) właściciela marek motocyklowych Matchless i AJS. Wkrótce dołączył też James oraz Norton. Firma pozostała na rynku do 1966. Ostatnim motocyklem produkowanym seryjnie w fabryce w Coventry był futurystyczny Sports Fulmer 90 (150 cm3).

[thumb:img_2.jpg] Matchless. Reklama opublikowana w szkolnym magazynie w grudniu 1944 (kliknij by powiększyć)

[thumb:img_3.jpg] Matchless. Reklama opublikowana w szkolnym magazynie w lipcu 1945 (kliknij by powiększyć)