pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Rower BSA z silnikiem doczepnym J.E. Smith (JES) o pojemności 142 cm3.

[img]

Silniki JES należały do najpopularniejszych silników doczepnych produkowanych w pierwszej dekadzie dwudziestego wieku. Cieszyły się opinią wyjątkowo niezawodnych. Ten silnik jest utrzymany w stanie pełnej sprawności. JES to marka obecna na rynku od 1909 do 1924 roku. Nazwa pochodzi od inicjałów założyciela firmy, J. E. Smitha.

Więcej informacji na temat BSA: patrz BSA Streamlight

[img]

J.E. SMITH MOTOR WORKS z Gloucester, Wielka Brytania. Historia firmy

1909. JES wprowadził do sprzedaży silnik doczepny, przeznaczony do napedzania tylnego koła roweru za pośrednictwem pasa. Był to silnik o mocy 1 konia mechanicznego, o pojemności 116 cm3, z umieszczonym z przodu iskrownikiem Fishera. Zbiornik paliwa przymocowywano do górnej części ramy. Produkcja tego silnika była kontynuowana bez zmian przez wiele lat. Wykorzystywano go w lekkich pojazdach takich jak City i Imp.

1920. Pojemność silnika została zwiększona do 142 cm3 i zaczęto go mocować skośnie w ramie roweru, lecz zachowano początkową prostą konstrukcję.

1921. Firma wzbogaciła swą ofertę o mały motocykl o dwu biegach, z dwusuwowym pionowym silnikiem o pojemności 170 cm3.

1922. Pojawiła się również wersja bez skrzyni biegów.

1923. Wprowadzono nowy silnik czterosuwowy, a silnik dwusuwowy zaopatrzono w trzy biegi. Wkrótce pojawił się w sprzedaży lekki czterobiegowy motocykl z łańcuchem, do którego oferowano, do wyboru, silnik dwusuwowy o pojemności 247 cm3 lub górnozaworowy silnik Blackburne o pojemności 249 cm3 – krok w stronę typowych motocykli.

1924. Firma JES przejęła markę Connaught, wykupując Bordesley Engineering Co z Birmimgham, i po krótkiej przerwie wznowiła produkcję w Birmingham. Wkrótce pojawiły się dwa nowe modele lekkich motockli, jeden z dwusuwowym silnikiem 247 cm3, drugi z silnikiem dolnozaworowym o pojemności 348 cm3. Oba miały trójstopniowe skrzynie biegów Burnmana i rozrząd łańcuchowy. Wznowiono też produkcję silników doczepnych. Teraz były to dwusuwowe silniki 123 cm3 z napędem łańcuchowym, mocowane w dwóch typach ram rowerowych, damskich i męskich, do wyboru. Można je było również kupić oddzielnie. Jednak pomysł ten zarzucono jeszcze przed końcem roku.

Specyfikacja pokazana tutaj dotyczy silnika JES o pojemności 116 cm3 z roku 1909.