pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Napęd dźwigniowy

Napęd dźwigniowy pojawił się już w roku 1842 (według niektórych źródeł, w 1838) podczas gdy rower z tylnym kołem napędzanym łańcuchem opatentowano dopiero w 1879. Konstrukcję dźwigniową w końcu zarzucono, lecz przez kilka dekad broniła się znakomicie.

[thumb:img_1.jpg] Pierwszy rower z napędem dźwigniowym, zbudowany przez Kirkpatricka Macmillana.

[thumb:img_2.jpg] Pierwszy rower z napędem łańcuchowym na tylne koło, zbudowany przez Henry'ego J. Lawsona.

"Kirkpatrick Macmillan urodził się w Keir Mill koło Thornhill, Dumfries. Jego ojciec był kowalem i w wieku 12 lat Kirkpatrick zaczął u niego terminować. Warto zaznaczyć że nie ma niezbitych dowodów na prawdziwość tej historii wynalezienia roweru o napędzie dźwigniowym. Jest to jednak najpowszechniej przyjęta wersja zdarzeń, oparta na badaniach dokonanych przez Jamesa Johnstona, jednego z potomków Macmillana, który zebrał te informacje i opublikował je po raz pierwszy w roku 1899.

Któregoś dnia pod koniec lat dwudziestych dziewiętnastego stulecia Macmillan zobaczył cyklistę na welocypedzie. Pojazd napędzany był przez odpychanie się stopami od ziemi. Macmilian postanowił zrobić sobie taki. Szybko zorientował się, że wynalazek ten można jeszcze znacznie ulepszyć. W roku 1839 jego ulepszony rower był gotowy. Był zrobiony z drewna, lecz koła miały żelazne obręcze. Wyposażony był w prawdziwą, dającą się skręcać kierownicę, a tylne koło zostało połączone prętami z pedałami, które należało naciskać naprzemiennie popychając je w kierunku poziomym. Często można było zobaczyć Macmilliana jak tym pojazdem pokonuje 15-milową trasę między swym domem a Dumfries.

Są powody sądzić, że w czerwcu 1842 Macmillan wybrał się w 70-milową podróż do Glasgow. Zachowała się notatka prasowa o "dżentelmenie z okręgu Dumfries podróżującym welocypedem o niezwykłej konstrukcji” który potrącił małą dziewczynkę w pobliżu Gorbals i zapłacił grzywnę w wysokości 5 szylingów. Powszechnie uważa się, że to musiał być Macmillan, choć niektórzy mają wątpliwości czy gazeta opisałaby kowala jako "dżentelmena". Macmilian nie opatentował swego wynalazku, a w roku 1846 Gavin Dalzell z Lesmahagow zbudował podobny pojazd. Długo więc pokutowało przekonanie że to on jest wynalazcą roweru z napędem.

W 1854 Macmillan poślubił Elsie Goldie, z którą miał sześcioro dzieci. Zmarł w roku 1878. Budynek, w którym mieściła się jego kuźnia, wciąż stoi i opatrzony jest obecnie tablicą z napisem “He builded better than he knew” co można by przetłumaczyć "Nie znał się, ale dobrze budował". Na podstawie artykułu z oldbike.eu

[thumb:img_3.jpg] Na przełomie stuleci popularne były również trójkołowce z napędem dźwigniowym.