pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Osa M52 1964

[img]

Skuter Osa M-52 z 1964. Późniejszy model, z silnikiem 175 cm3 (porównaj Osa M-50). Kolorowe Osy są typowe dla ostatniego okresu ich produkcji, wcześniej malowano je przeważnie na beżowo.

Na początku lat 60-tych polskim skuterem Osa zainteresowały się Indie. W 1960 zorganizowano rajd doświadczalny, aby przetestować Osy w tamtejszych warunkach. Okazało się, że potrzebna jest większa moc silnika i lepsze chłodzenie. W 1962 r. był już gotowy nowy model Osy, M-52 z silnikiem S-33 o pojemności 175 cm³ (S-33 był następcą S-32, zaprojektowanego dla motocykla SHL M11). Wprowadzono chłodzenie dmuchawą. Wydłużono też kanapę i dodano zamykane schowki pod kanapą i w obudowie przedniej lampy. W nadwoziu, które dotąd było w całości wykonywane z blachy stalowej, wprowadzono elementy z żywicy poliestrowej. Model M-52 został zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1962. W tym samym roku zaczęto seryjną produkcję, lecz początkowo wszystkie egzemplarze eksportowano do Indii. Na polski rynek Osa M-52 trafiła w 1963. Produkcję zakończono w 1965, gdy Warszawską Fabrykę Motocykli decyzją władz połączono z innym przedsiębiorstwem.

[img] [img] [img] [img]