pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Rower marki Banier z silnikiem doczepnym Rex.

[img]

REX Motorenwerke, Monachium, Niemcy. 1948-1964

[img] Ta monachijska firma zajmowała się wytwarzaniem silników doczepnych i całych mopedów. Ich dwusuwowe silniki były produkowane kolejno w kilku wersjach, o pojemności 31, 34, 40 oraz 49 cm3, sprzedawane jako model FM31, FM34, FM40 i FM50 ("FM" oznacza "Fahrrad Motor"). Model FM50 z roku 1952 był wśród nich jedynym zaopatrzonym w sprzęgło. Silniki Rex początkowo montowano zawsze nad przednim kołem, ze zbiornikiem paliwa podwieszonym pod kierownicą.

Rex został opracowany na podstawie silnika Cockerell Record o pojemności 60 cm3, zaprojektowanego w roku 1932 przez utalentowanego niemieckiego konstruktora i wynalazcę, Fritza Gockerella. Silnik Rex miał dobrą opinię; był niezawodny i na tyle lekki, że nawet kobieta mogła sobie poradzić z przeniesieniem roweru zaopatrzonego w taki napęd. Tego właśnie miało dowieść zdjęcie reklamowe pokazane poniżej.

[img] ”Firma Rex-Motorenwerk z Monachium, założona w roku 1948, była jednym z pionierów branży motoryzacyjnej w powojennych Niemczech. Zaczęli od silnika FM31 o mocy 0,7 KM i pojemności 31 cm3, przeznaczonego do montażu nad przednim kołem i napędzającego je za pośrednictwem pasa. W roku 1950 licencja została kupiona przez firmę British Salmson i silnik (w wersji przeznaczonej do umieszczania przy tylnym kole) zaczął być produkowany w ich fabryce w Larkhall pod Glasgow pod nazwą Cyclaid. Kolejne modele silnika Rex to: FM34 o mocy 0,8 KM i pojemności 34cm3, FM40 o mocy 0,9 KM i pojemności 40cm3 oraz FM50 o mocy 1,1 KM i pojemności 50cm3, z gaźnikiem Pallas o średnicy gardzieli 10mm. Potem pojawił się jeszcze model FM50.1, gdzie średnicę gardzieli zwiększono do 12mm, co pozwoliło uzyskać moc 1,4 KM.

[img] Do 1955 ten model wyparł wszystkie poprzednie. Oferowano go w dwóch wersjach: był umieszczany nad przednim kołem, z napędem pasowym, lub wstawiany w ramę, z łańcuchem. Oprócz produkcji silników doczepnych dla rowerów Rex rozwinął też produkcję własnych mopedów z silnikiem FM50.1., z napędem przenoszonym za pomocą pasa przykrytego obudową, po lewej lub po prawej stronie pojazdu. Firma Phillips zakupiła licencję na produkty Rexa, by wprowadzić je na brytyjski rynek; początkiem tej owocnej współpracy był moped Phillips P36X Motorised Cycle, który zadebiutował w październiku 1954. Rex na kontynencie sprzedawał swoje silniki osobno, Philips na Wyspach Brytyjskich – wyłącznie jako część swego firmowego pojazdu, ze specjalnie zaprojektowaną, wzmocnioną ramą...”Mark Daniels, „Pandamonium”, www.icenicam.ukfsn.org/articles1/art0021.html

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]