Ryś MR1 z roku 1959. Silnik SM01, jednocylindrowy dwusuwowy o pojemności 49,8 cm3. Moc 1,5 KM przy 5000 obr/min. Szybkość maksymalna 55 km/h, zużycie paliwa 1,8 litra na 100 km. Patrz też: Ryś wersja prototypowa 1960.
Ryś to pierwszy polski motorower. Skonstruowany został w pierwszej połowie 1957 roku w Zakładach Wyrobów Metalowych we Wrocławiu-Zakrzowie przez zespół inżynierów: Zbigniewa Domicza, Romana Wachowiaka i Edwarda Janasa. Prototyp był gotów w maju 1957, a pierwsza seria – 400 sztuk – powstała w ZWM we wrześniu 1958 . Ryś był zaopatrzony w silnik SM01 produkowany w WSK Wrocław-Psie Pole. W 1958 roku konstruktorzy opracowali także dwuosobowy wariant motoroweru, który jednak nie został zatwierdzony do produkcji. W tym czasie przepisy nie zezwalały na przewożenie pasażerów na motorowerze, więc dwuosobowy Ryś musiałby być traktowany jak motocykl.
Konstrukcja okazała się całkiem udana, niestety Ryś był zbyt drogi. Jego cena wynosiła 6500 zł, podczas gdy motocykl WFM kosztował 7000 zł. Dlatego też w 1960 roku wszedł do produkcji model uproszczony, z silnikiem S38 z Zakładów Metalowych w Nowej Dębie, nazwany MR2 Żak (patrz: Żak) w cenie ok. 5000 zł. Oba modele, Ryś i Żak, były produkowane do 1963. 15 maja tego roku władze podjęły decyzję, iż cała produkcja motorowerów będzie się odbywać w Bydgoszczy. Niedługo przed końcem produkcji, w związku z zakończeniem produkcji silników SM01, wypuszczono serię Rysia z silnikiem S38, takim samym, jaki montowano w MR2 Żak. Taka wersja Rysia nosiła oznaczenie MR1B.