pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

[img]

[img] Pojazd motorowy na bazie niemieckiego roweru Panther z silnikiem Sachs (patrz też: Fichtel & Sachs)

[img] Fabryka rowerów Pantherwerke została założona w1896 przez Ernsta Kuhlmanna i spółkę w Magdeburgu. Niemal w tym samym czasie powstała firma Petera Bankhausa, Braunschweiger Fahrradwerke AG, w Braunschweigu. Produkowano tam rowery „Brunsviga“ W 1907 Bankhaus kupił Pantherwerke i zdecydował się kontynuować markę Panther, choć zamknął magdeburską fabrykę i przeniósł produkcję do Braunschweigu. W latach 1907-1909 zajmował się też produkcją motocykli oraz maszyn do szycia, używając nazw handlowych Panther oraz Brunsviga. Potem jednak zrezygnował z motocykli i w czasie trwania pierwszej wojny światowej oraz w latach 20-tych skoncentrował się na rowerach. Dodatkowo wytwarzał wózki dzieciece oraz wózki dla lalek. Dopiero w 1931 Panther, jak wiele innych niemieckich firm skuszony znakomitą ofertą Sachsa - obejmowała ona nie tylko sprzedaż silników i części niezbędnych do ich montażu, lecz również szkolenia dla pracowników i pełny serwis - wzbogacił swą ofertę o lekki motocykl, najpierw 78 cm3, potem 98cm3.

[img] Po drugiej wojnie światowej, gdy produkcja cięższych motocykli w Niemczech była niemożliwa z powodu nałożonych na kraj restrykcji, Panther - wciąż kontynuując produkcję rowerów - zainteresował się mopedami i motorowerami. Na początku lat 50-tych powstał m.in. moped Bobby (z silnikiem Sachsa) i Panther Baby (z silnikiem rowerowym Beriniego robionym na licencji, montowanym nad przednim kołem). Pantherwerke AG wciąż działa i obecnie ma swą siedzibę w Löhne, Westfalia.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]