Rower z silnikiem Shaw. Firma Shaw Manufacturing Company z Galesburga, USA z sukcesem zajmowała się produkcją lekkich silników doczepnych na początku dwudziestego stulecia. Od 1905 roku rozpoczęła masową sprzedaż silników doczepnych przeznaczonych do rowerów; w sumie wyprodukowano ich blisko 13 tysięcy. Większość sprzedano jako zestawy do samodzielnego montażu, znacznie mniej wraz z rowerami firmowanymi przez Shawa, takimi jak ten.
Rower wraz z silnikiem został odrestaurowany i doprowadzony do stanu działającego. Więcej szczegółów na temat renowacji
Ten rower z drewnianymi obręczami kół, jak widać na zdjęciu obok, pochodzi prawdopodobnie z piewszych lat działalności firmy. Silniki i rowery Shaw były reklamowane i sprzedawane na całym terenie USA przez 12 lat, aż do roku 1917. Silniki o pojemności 240 cm3 były mocowane do dolnej części ramy i łączone z tylnym kołem pasem napędowym.
Shaw Manufacturing Company. Historia firmy
Firma, założona w roku 1903 przez Stanley'a W. Shawa z Galesburga, najpierw specjalizowała się w lekkich silnikach do rowerów (więcej szczegółów w artykule "Galesburg, kraina Shawa").
W 1911 Shaw przejął firmę Kokomo z Indiany. Był to producent niezbyt popularnego motocykla, podobno o zbyt małej mocy. Po zwiększeniu pojemności silnika z 300 cm3 do około 400 cm3 Shaw podjął produkcję tego motocykla. W latach 1912-1920 sprzedał około 240 sztuk tego modelu, zarazem aż do roku 1917 oferując silniki doczepne. W 1922 podjął też produkcję prostego dwuosobowego samochodu. Po roku 1920 Shaw zaczął zajmować się traktorami; zaczął od przerabiania na traktor Forda Model T, wkrótce pojawił się też traktor ogrodniczy Shaw Du-All. W czasie drugiej wojny światowej Shaw produkował części do samolotów i karabinów maszynowych. Po zakończeniu wojny firma Shaw zajmowała się już wyłącznie kosiarkami i traktorami ogrodniczymi. W 1962 roku firmę kupił John Deere. Przechowane do lat siedemdziesiątych części do oryginalnych konstrukcji Shaw trafiły najpierw do lokalnego kolekcjonera, później do Holandii.
Pierwsza fabryka powstała obok rodzinnego domu Stanley'a Shawa w Galesburgu (z shawsters.camp8.org)
"W dziewiętnastym wieku Shaw skonstruował własny silnik parowy, a u zarania ery motoryzacji - również własny silnik benzynowy. W roku 1903 firma Shaw Manufacturing Co z Galesburga w Kansas reklamowała już w magazynie Popular Mechanic "zestaw motorowy" do roweru, w cenie 90 dolarów. Był to silnik o pojemności 241 cm3 z napędem pasowym. Według reklamy silnik ten umożliwiał jazdę ze średnią prędkością 32 km/h, maksymalną - 48 km/h. W 1905 silniki te były już produkowane masowo. W celu dalszego zwiększenia sprzedaży Shaw zdecydował się opracować samochód ze swoim silnikiem. Był to pojazd bardzo prymitywny, wyglądał jak ławka na kółkach z silnikiem, jednak było to prawdziwe auto (...) Według reklam, miały one rozwijać prędkość 40 km/h. I tak dyskretnie, niezauważenie, Shaw motoryzował Amerykę - znacznie taniej, niż Ford" (z Wikipedii)
Shaw Tractorized Ford, traktor wykonywany na bazie Forda model T