pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Rower z silnikiem Shaw. Firma Shaw Manufacturing Company z Galesburga, USA z sukcesem zajmowała się produkcją lekkich silników doczepnych na początku dwudziestego stulecia. Od 1905 roku rozpoczęła masową sprzedaż silników doczepnych przeznaczonych do rowerów; w sumie wyprodukowano ich blisko 13 tysięcy. Większość sprzedano jako zestawy do samodzielnego montażu, znacznie mniej wraz z rowerami firmowanymi przez Shawa, takimi jak ten.

[img]

Rower wraz z silnikiem został odrestaurowany i doprowadzony do stanu działającego. Więcej szczegółów na temat renowacji

[img] Ten rower z drewnianymi obręczami kół, jak widać na zdjęciu obok, pochodzi prawdopodobnie z piewszych lat działalności firmy. Silniki i rowery Shaw były reklamowane i sprzedawane na całym terenie USA przez 12 lat, aż do roku 1917. Silniki o pojemności 240 cm3 były mocowane do dolnej części ramy i łączone z tylnym kołem pasem napędowym.

[img]

Shaw Manufacturing Company. Historia firmy

Firma, założona w roku 1903 przez Stanley'a W. Shawa z Galesburga, najpierw specjalizowała się w lekkich silnikach do rowerów (więcej szczegółów w artykule "Galesburg, kraina Shawa").

[img] W 1911 Shaw przejął firmę Kokomo z Indiany. Był to producent niezbyt popularnego motocykla, podobno o zbyt małej mocy. Po zwiększeniu pojemności silnika z 300 cm3 do około 400 cm3 Shaw podjął produkcję tego motocykla. W latach 1912-1920 sprzedał około 240 sztuk tego modelu, zarazem aż do roku 1917 oferując silniki doczepne. W 1922 podjął też produkcję prostego dwuosobowego samochodu. Po roku 1920 Shaw zaczął zajmować się traktorami; zaczął od przerabiania na traktor Forda Model T, wkrótce pojawił się też traktor ogrodniczy Shaw Du-All. W czasie drugiej wojny światowej Shaw produkował części do samolotów i karabinów maszynowych. Po zakończeniu wojny firma Shaw zajmowała się już wyłącznie kosiarkami i traktorami ogrodniczymi. W 1962 roku firmę kupił John Deere. Przechowane do lat siedemdziesiątych części do oryginalnych konstrukcji Shaw trafiły najpierw do lokalnego kolekcjonera, później do Holandii.

[img]

Pierwsza fabryka powstała obok rodzinnego domu Stanley'a Shawa w Galesburgu (z shawsters.camp8.org)

"W dziewiętnastym wieku Shaw skonstruował własny silnik parowy, a u zarania ery motoryzacji - również własny silnik benzynowy. W roku 1903 firma Shaw Manufacturing Co z Galesburga w Kansas reklamowała już w magazynie Popular Mechanic "zestaw motorowy" do roweru, w cenie 90 dolarów. Był to silnik o pojemności 241 cm3 z napędem pasowym. Według reklamy silnik ten umożliwiał jazdę ze średnią prędkością 32 km/h, maksymalną - 48 km/h. W 1905 silniki te były już produkowane masowo. W celu dalszego zwiększenia sprzedaży Shaw zdecydował się opracować samochód ze swoim silnikiem. Był to pojazd bardzo prymitywny, wyglądał jak ławka na kółkach z silnikiem, jednak było to prawdziwe auto (...) Według reklam, miały one rozwijać prędkość 40 km/h. I tak dyskretnie, niezauważenie, Shaw motoryzował Amerykę - znacznie taniej, niż Ford" (z Wikipedii)

[img]

Shaw Tractorized Ford, traktor wykonywany na bazie Forda model T