pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Triumph TR6SS 1963

[img]

TR6SS to model brytyjskiej firmy Triumph, produkowany w Meriden od 1962 do 1966.

Motocykl należał do rodziny Triumph Trophy. Jak wszystkie inne motocykle 650 cm3 tej firmy, w 1963 przeszedł gruntowną przebudowę; otrzymując silnik zblokowany ze skrzynią biegów i cewkę zapłonową zamiast magneta. Praprzodkiem tego motocykla był Thunderbird o pojemności 650 cm3, wprowadzony w 1950 w odpowiedzi na zapotrzebowanie na duże motocykle na amerykańskim rynku, gdzie Triumph eksportował znaczną część swej produkcji. W 1954 pojawił się T110, czyli jeszcze mocniejszy Thunderbird. Ponieważ oba motocykle zostały dobrze przyjęte, seria doczekała się kontynuacji: w 1956 pojawił się Trophy TR6, zaprojektowany specjalnie na rynek amerykański, z myślą o wyścigach urządzanych na pustyniach Kalifornii. Zachował silnik z T110, z tym że głowica była teraz robiona ze stopu „Delta”. Ze względu na dużą moc świetnie się nadawał do jazdy terenowej. Zastosowano „syjamską” rurę wydechową (dwie rury łączące się w jedną) i przedni hamulec o 7-calowej średnicy. Inną charakterystyczną cechą była odejmowana przednia lampa, z gniazdem do jej podłączania w spodniej stronie obudowy, dzięki czemu można było szybko przystosować motocykl do jazdy ulicznej lub do uczestnictwa w zawodach.

[img] W 1957 hamulec powiększono do 8 cali i wyposażono wersję standardową w Lucal Red Label Competition Magneto. W 1959 Trophy był sprzedawany w dwu wariantach: TR6/A i TR6/B. TR6/A to był roadster z nisko umieszczoną rurą wydechową, TR6/B - street-scrambler z podwyższoną rurą wydechową. W 1960 została wzmocniona rama we wszystkich modelach, po tym jak Edward Turner, główny konstruktor Triumpha, był świadkiem śmiertelnego wypadku na TR6 podczas wyścigu Big Bear Run. W 1961 wersję sprzedawaną na rynku brytyjskim nazwano po prostu TR6, natomiast motocykle eksportowane do USA otrzymały nazwy TR6C (wersja sportowa) i TR6R (do jazdy ulicznej). Dla wszystkich wersji stosowano charakterystyczne malowanie baku w kolorach rubinowym i srebrnym.

[img] W 1962 wersje amerykańskie przemianowano na TR6SR oraz TR6SC. W 1962 wprowadzono również model TR6SS, który pozostał w produkcji do 1966. Miał rurę wydechową podobną do tej z modelu sportowego, poza tym raczej przypominał model do jazdy ulicznej. Zaliczono go do kategorii street scrambler (stąd „SS” w nazwie), modnej w latach 60. Scramble to nazwa tradycyjnych brytyjskich zawodów sportowych, w których znaczna część trasy wiodła w terenie. Scramble organizowano takze w USA, ścigając się po pustynnych bezdrożach Kalifornii; w zawodach tych brały udział zwykłe motocykle modyfikowane do jazdy terenowej. Motocykl typu street scrambler był zasadniczo motocyklem do jazdy ulicznej, z pewnymi cechami ułatwiającymi jazdę w terenie, gdyby zaszła taka potrzeba.

[img] [img] [img] [img]