pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Veloce Ltd.

[img] Johannes Gütgemann wyjechał z Niemczech, by uniknąć służby wojskowej. W Wielkiej Brytanii zaczął używać nazwiska Taylor. W 1884 otworzył firmę farmaceutyczną Taylor & Co. Co ciekawe, kilka lat później zainteresował się produkcją rowerów i zaczął montować rowery „Hampton” w małym warsztacie przy Great Hampton Street w Birmingham. Przyjął wtedy wspólnika, Williama Gue'go. Jako Taylor Gue Ltd. budowali rowery, riksze zwykłe i motorowe. W 1904 wykupili Kelecom Motors, londyńskiego producenta motocykli Ormond.

[img] W tym okresie po raz pierwszy użyli nazwy handlowej Veloce dla swych produktów. Młoda firma zbankrutowała po roku, a 1905 Gütgemann otworzył nową wytwórnię rowerów przy Spring Hill w Birmingham, nadając swej firmie nazwę Veloce. Z pomocą swych dwóch synów, Percy'ego i Eugene, Gütgemann wkrótce zaczął budować motocykle. Korzystał przy tym z silnika 276 cm3 zblokowanego z dwustopniową skrzynia biegów, zaprojektowanego przez Percy'ego. W 1911 Gütgemann uzyskał brytyjskie obywatelstwo, a w 1917 zmienił nazwisko na Goodman.

[img] Pierwszym motocyklem sprzedawanym pod nazwą Velocette był dwubiegowy model 206 cm3 z 1913. We wczesnych latach 20-tych Veloce opracowało silnik OHC 350cm3, który stał się początkiem tzw. serii K. Niektóre modele z serii K startowały na wyścigach takich jak Isle of Man TT, nie bez sukcesów. W 1933 firma zdecydowała się wprowadzić silniki OHV, w nadziei potanienia kosztów produkcji (poprzednie wymagały skomplikowanego ręcznego montażu). Tak pojawiła się seria M, do której należały modele MOV, MAC i sportowy MSS. Model MOV z silnikiem 350 cm3 stał się podstawą do budowy modelu wojskowego w latach drugiej wojny światowej.

[img] Po wojnie dyrektor firmy, Eugene Goodman, zdecydował się wprowadzić zupełnie nowy i innowacyjny pojazd jako odpowiedź na zapotrzebowanie na ekonomiczny i nowoczesny środek transportu. Tak powstał model LE: najpierw wersja MK1 (1948-1951), potem MK2 (1951-1958) i w końcu MK3 (1958-1970). Firma eksportowała też sportowe modele do USA, jak Velocette MSS 499 cm3 z 1954, zaprojektowany z myślą o wyścigach pustynnych. W 1956 dołączył Viper 349 cm3 oraz Venom 499 cm3. W 1960 powstał niezwykły skuter Viceroy z dwusuwowym silnikiem typu twin w układzie poprzecznym, 250 cm3. Jego własności jezdne były fantastyczne, lecz niestety był to już schyłek epoki skuterów. W końcu lat 60-tych firma zaczęła się wycofywać z produkcji kolejnych modeli. Z modeli Viper i Vogue zrezygnowano w 1968, z modeli „Special” Scrambler i Endurance w 1969, z MSS Venom i Velocette Thruxton w 1970. Firma Veloce Ltd. ostatecznie zakończyła działalność w 1971.

[img]

Podróż przez Australię w 1922