Rower NSU z niemieckim silnikiem Victoria z Victoria Werke, Norymberga, z roku 1948. Patrz też: Victoria z silnikiem Sachs oraz motocykl Victoria.
VICTORIA WERKE AG, Norymberga
Jak większość firm motocyklowych, także i ta zaczynała od produkcji rowerów. Została założona w Norymberdze w roku 1886, przez Maxa Frankensteina Burgera oraz Maxa Ottensteina. Nosiła wtedy nazwę ‘Frankenstein Burger and Ottenstein Nuremberg’. Do roku 1888 wyprodukowano już 1000 rowerów Victoria. W 1895 nazwę zmieniono na Victoria Fahrradwerke AG, a w roku 1899 skrócono ją do Victoria Werke AG. Pierwsze motocykle, z silnikami Cudela i Fafnira, powstały w 1901. Ponieważ firma odniosła znaczny sukces, jej założyciele – obaj byli Żydami – zostali zmuszeni do rezygnacji i zastąpieni dyrektorami akceptowanymi przez ówczesny rząd Niemiec. Po drugiej wojnie światowej było znacznie zapotrzebowanie na lekkie silniki doczepne, jako że alianci narzucili limit produkcji pojazdów o większej mocy. Dlatego też w latach 1946-1954 firma produkowała i sprzedawała silnik doczepny Victoria FM o pojemności 38cm3.