pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

[img] Rower Griffon z silnikiem marki Zedel o mocy 2KM. Pojazd datowany na lata 1905-1910. Patrz też: Vap4-Griffon.

"Wytwórnia rowerów Griffon mieszcząca się przy rue Louis Blanc w Courbevoie na przedmieściach Paryża została pionierem w budowie pojazdów motorowych w 1902 roku. Wtedy zdecydowała się przyłączyć do swego roweru szwajcarski silnik Zedel. Początkowo był umieszczony nad przednim kołem. Jednak już w następnym roku Griffon zaprezentował na paryskiej wystawie aż 10 modeli swego zmotoryzowanego roweru. Wśród nich znalazły się wersje z silnikiem wbudowanym w ramę, którą zaprojektowano specjalnie do tego celu. Można uznać te pojazdy za prawdziwe motocykle, jedne z pierwszych jakie skonstruowano według zasad obowiązujących do dziś.

Na początku XX wieku wielką popularnością cieszyły się wyścigi, zarówno rowerowe jak i motocyklowe. Wyścigówka firmy Griffon, lekka konstrukcja o wydłużonej ramie z dwucylindrowym silnikiem Zedel w układzie "v-twin" w 1903 roku osiągnęła prędkość 110 km/h: w tym czasie było to wielkie osiągnięcie!" (z bonhams.com)

[thumb:img_2.jpg] [thumb:img_4.jpg] [thumb:img_5.jpg] [thumb:img_6.jpg] [thumb:img_7.jpg] [thumb:img_3.jpg] l