pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

American Brake Shoe Motor Bike

[img]

To rzadki przykład roweru Schwinn zmotoryzowanego przez firmę American Brake Shoe Company. W przednie koło został wbudowany brytyjski silnik Excelsior Spryt Autocycle. Pojazd został poddany renowacji (więcej zdjęć)

[img]Schwinn Bicycle Company została założona przez niemieckiego mechanika Ignaza Schwinna (1860–1945) w Chicago, w roku 1895. Przez znaczną część XX wieku firma ta zdołała utrzymać wiodącą pozycję na amerykańskim rynku rowerowym (więcej informacji). Na początku lat 90-tych firma Schwinn została wchłonięta przez Pacific Cycle, obecnie własność międzynarodowej korporacji Dorel Industries. Silnik Spryt był robiony w Wielkiej Brytaniii przez firmę Excelsior Motor Company (więcej informacji). Była to ich własna konstrukcja. Silnik był sprzedawany nie tylko na rynku krajowym, lecz także eksportowany do USA, gdzie zastosowano go w słynnych skuterach Corgi.

American Brake Shoe Company. Historia firmy

[img]

W 1901 w pobliżu Mahwah, New Jersey powstała fabryka o nazwie Ramapo Foundry Company, produkująca hamulce kolejowe. Zbudowano ją w wiejskiej okolicy, tuż obok historycznego mostu na rzece Ramapo (poniżej: tablica umieszczona w tym miejscu upamiętnia zarówno dzieje mostu, jak i powstanie kompanii).

[img]

W 1902 fabryka stala się własnością nowo powstałej kompanii American Brake Shoe and Foundry. Szybko rozrosła się w sieć zakładów, z których największy, położony w Mahwah, zatrudniał ponad 500 osób. Dzięki powstaniu zespołu laboratoriów, odlewni, biur i budynków mieszkalnych dla robotników rozpoczęła się produkcja części dla przemysłu kolejowego oraz motoryzacyjnego, przede wszystkim odlewów, materiałów ciernych i i urządzeń hydraulicznych.

[img]

Ta lokomotywa została zbudowana w roku 1911 przez Danforth, Cooke & Co. Locomotive and Machine Works z Paterson w stanie New Jersey specjalnie dla American Brake Shoe & Foiundry Co. Pozostali jej właścicielami do roku 1925.

[img]Kompania przeszła wiele zmian. W roku 1916 American Brake Shoe and Foundry Company stała się korporacją Delaware (tj. rejestrowaną w stanie Delaware, co przynosiło pewne korzyści prawne). W roku 1926 American Brake Shoe and Foundry Company utworzyła pododdział o nazwie American Brake Materials Corporation, który z kolei w roku 1933 zmienił nazwę na American Brakeblok Corporation. Cztery lata później American Brakeblock Corporation znów wcielono do American Brake Shoe and Foundry Company jako American Brakeblok Division. W roku 1943 American Brake Shoe and Foundry Company skróciła swą nazwę do American Brake Shoe Company. W tym czasie firma miała liczne oddziały w różnych miastach na terenie Stanów Zjednoczonych (jeden z nich pokazano na zdjęciu poniżej, pochodzącym z roku 1952).

[img]

W latach 50-tych American Brake Shoe Company dokonała pewnych prób poszerzenia swej oferty. Wtedy właśnie powstał ten szczególny zmotoryzowany rower, American Brake Shoe Motor Bike, z silnikiem zamontowanym w przednim kole. Zaprojektowano też pojazd trójkołowy z takim samym napędem (poniżej)

[img]

Trójkołowy pojazd zaprojektowany w roku 1952 dla American Brake Shoe Company zarejestrowanej w Wilmington, Delaware. Autorem tej konstrukcji był Max W. Kistler.

W 1966 American Brake Shoe Company przekształciła się w Abex Corporation. Jej działalność zakończyła się w roku 1983.