pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Autoglider - skuter z roku 1920. Po renowacji. Więcej informacji na temat remontu

[img] Pierwszym skuterem na świecie był Autoped z czasów pierwszej wojny światowej. Gdy wojna się skończyła, producenci dwukołowych pojazdów ostro wzięli się do pracy, wykorzystując przy tym doświadczenia przemysłu zbrojeniowego. W latach dwudziestych skutery zostały przywitane z entuzjazmem, niestety ta popularność nie przełożyła się na dobrą i długotrwałą sprzedaż. Zbyt duża była konkurencja ze strony tradycyjnych motocykli, tak więc skutery okazały się przemijającą modą.

[img] Autoglider, wyposażony w duży i ciężki silnik nad przednim kołem, okazał się trudniejszy do prowadzenia od motocykla. Należy zaś pamiętać o tym, że skutery, z ich nisko położonym środkiem ciężkości, miały za zadanie zachęcić kobiety do jazdy. Trzeba jednak przyznać, że Autoglider był dobrze zaprojektowany i okazał się jednym z najlepszych modeli swych czasów.

AUTOGLIDER Ltd. Great Charles St, Birmingham

na podstawie ‘The A-Z of Classic Scooters’ J. Goyarda i B. Soler-Thebesa

[img] Autoglider zyskał sławę w sierpniu roku 1919, w pierwszym roku swej produkcji. Wtedy właśnie C.R. Townsend z towarzyszem przejechali nim 112 mil (180 km) z Birmingham do Londynu. Stojąc, naturalnie, gdyż skuter nie był wyposażony w siodełko. W roku 1920 Autoglider ewoluował w prawdziwy skuter, zachowano jednak przy tym zasadę lokowania silnika nad przednim kołem. Wyposażono go wtedy w dwusuwowy silnik Union 292 cm3, później zastąpiony silnikiem Villiersa 269cm3. Silnik połączony był z przednim kołem łańcuchem i zębatkami.

[img] Pojazd wyposażony był w sprzęgło, ale nie skrzynię biegów. Zbiornik paliwa znajdował się pomiędzy uchwytami kierownicy. Rama zawsze wykonywana była z rur. Koła miały średnicę 16 cali, a w tylnej części pojazdu umieszczano wykonaną ze sklejki obudowę o eleganckiej, jak na tamte czasy, linii. Na niej umieszczano siodełko amortyzowane za pomocą sprężyn. Skuter mógł rozwijać prędkość do 36 mil na godzinę (58 km/h). Dostępny był również w wersji z dwoma siodełkami, bez siodełka oraz jako pojazd dostawczy, ze skrzynią. Podjęto nawet próbę stworzenia „sportowej” wersji, zdolnej do osiągnięcia prędkości 50 mil na godzinę (80 km/h). Bez wątpienia, ta druga generacja Autoglidera okazała się jednym z najlepszych skuterów lat dwudziestych.

Olympia Motor Show z roku 1919. Katalog skuterów

W roku 1919 stu dwunastu producentów motocykli wzięło udział w pierwszej powojennej wystawie Olympia Motor Show. Do tej właśnie wystawy odnosi się wydany w roku 1920 przewodnik, którego fragmenty pokazano poniżej.

[img]

[img]

[img]

[img] Wielu z nich to byli drobni przedsiębiorcy, składający motocykle z udziałem gotowych podzespołów, lecz sprzedający je pod własnym znakiem firmowym, umieszczanym na baku. Do końca lat dwudziestych liczba producentów wzrosła do 300. W tych czasach rynkowego optymizmu i wiary w technologiczne innowacje zadebiutował Autoglider. To był początek epoki skuterów. Jak widać, Autoglider był dostępny w wielu odmianach. Model A z roku 1919 był przeznaczony do jazdy na stojąco, w 1920 dodano modele B, C i D z zabudowanym tyłem. B i C były przystosowane do przewozu bagaży, model D, pasażerski, miał eleganckie siedzisko.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]