Bardzo rzadki obecnie silnik SM 98 w połączeniu z oryginalną ramą. Pozostałości motocykla SM 98 produkowanego w latach 1937-1938 w poznańskiej Wytwórni Silników Spalinowych "Stefan Malcherek".
Motocykl SM 98. Pierwszy z lewej konstruktor, Stefan Malcherek. Zdjęcie pochodzi z artykułu Jana Tarczyńskiego opublikowanego w 1983
SIlnik przeszedł renowację i jest obecnie w pełni sprawny. Patrz też: Simson Suhl z rowerowym silnikiem Malcherek.
Na ramie pozostała tabliczka oraz sygnatura warsztatu.
Stefan Malcherek, sygnujący wszystkie swe wyroby inicjałami SM, pierwszy swój silnik zaprezentował na Targach Poznańskich w 1935. Był przeznaczony do napędu kajaka. Następnie Malcherek zaczął wytwarzać silniki doczepne 50 cm3 do rowerów, a w 1937 zaczął produkować lekki motocykl z silnikiem 98 cm3 (wcześniej, w latach 1932-1933, Malcherek zbudował prototyp motocykla klasy 500; jednak rynek w tym czasie należał do klasy 100, faworyzowanej przez przepisy drogowe). Malcherek nie rozwinął jednak produkcji motocykli na większą skalę, zamiast tego zdecydował się zająć budowaniem silników dla Poznańskiej Wytwórni Rowerów Braci Nowaczyk, producenta trójkołowca WNP, oraz innej poznańskiej firmy, wytwórni "Automatyk", która opracowała lekki motocykl Zuch 98 cm3, a w planach miała dwa inne, cięższe modele (więcej szczegółów). Wojna przeszkodziła tym planom. Po wojnie Stefan Malcherek nadal prowadził swój warsztat, jego działalność nie jest jednak dobrze udokumentowana. Według niektórych źródeł Malcherek budował niewielkie silniki o stopniowo unowocześnianej konstrukcji aż do początku lat 60-tych.
Stefan Malcherek i jego stanowisko na XX Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1947 roku. Podziękowania dla Zwiedzamy MTP