pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Sheppee - Cykelaid de Luxe 1924

Rower z silnikiem o mocy 1,5 KM wyprodukowany przez angielską fabrykę pojazdów parowych, Sheppee Motor Co Ltd., działającą w mieście York. Pojazd zarejestrowany w 1924 roku. Poniżej znaleźć można jego historię, spisaną przez poprzedniego właściciela.

[img]

Historia pojazdu wg. Colina

„Gdy kupiłem tego Sheppee, przebywał w magazynie od początku lat 80-tych. W jego dowodzie rejestracyjnym, zarówno nowym, jak i starym, przede mną wpisany był tylko jeden właściciel. Rower został poddany renowacji w moim warsztacie i jest teraz w pełni sprawny.

Niektóre ze zdjęć, które tu zamieściłem, zrobiłem zaraz po zakupie; widać na nich, jaki był zakurzony. Pozostałe moje zdjęcia zostały zrobione później i pokazują rower błyszczący i odświeżony.

Ten egzemplarz Sheppee Motorized Gents Bicycle (rower z silnikiem w wersji dla panów) po raz pierwszy zarejestrowano 26 sierpnia 1924 roku.

Jak na 85-latka, rower jest świetnie zachowany. Był to 141 rower typu Cykelaid, jaki opuścił fabrykę Sheppee Motor Company. Został zakupiony przez pana S.W. Webba, jednego z partnerów spółki Clifford & Webb zajmującej się sprzedażą samochodów w Cheltentam. Fakt, że numery ramy oraz silnika są bardzo zbliżone, potwierdza że rower i silnik zostały sprzedane w komplecie.

W istocie pan Webb nabył wtedy dwa rowery Sheppee, w wersji męskiej i damskiej. Okazało się jednak, że jego siostra wolała właśnie ten, dlatego pan Webb zaczął jeździć damką. Jednak siostra nie jeździła długo swym nowym rowerem, okazał się zbyt nieporęczny. Cóż, umieszczenie silnika nad przednim kołem z pewnością nie czyni roweru lżejszym.

Rower zakupiłem od Chrisa Tee, którego ojciec pracował w spółce jako mechanik. Pan Brian Tee (senior) oraz pan Webb używali tego pojazdu do przemieszczania się pomiędzy różnymi warsztatami w Northleach, nim w końcu nie odstawiono go do magazynu.

W magazynie pozostał przez 25 lat – do chwili, gdy pan Webb oraz pan Tee spotkali się ponownie na jubileuszu firmy, na początku lat osiemdziesiątych. Brian Tee obiecał wtedy odrestaurować rower dla pana Webba. Rączki kierownicy zostały na nowo pochromowane, położono nowy lakier i zrobiono remont silnika. Odpowiednie opony można było znaleźć tylko w hrabstwie Devon, trzeba więc było jechać po nie aż tam.

Niestety, pan Webb zmarł przed ukończeniem prac. Wdowa po nim podarowała rower panu Tee jako nagrodę za długą i lojalną pracę dla firmy.”

[img] Parametry silnika. W tej reklamie można przeczytać, że moc silnika Sheppee wynosi 1¾ KM, mimo że jego pojemność to tylko 133 cm3, zgodnie z opisem podanym i tu, i w innych źródłach. W oryginalnym dowodzie rejestracyjnym tego pojazdu figuruje jednak moc 1 ½ KM, a w katalogu handlowym, którego urywki można zobaczyć na tej stronie, podano moc 1 ¼ KM.

THE SHEPPEE MOTOR Co Ltd, Thomas St, York.

[img] Założyciel firmy, Colonel H.F. Sheppee, wcześniej przez ponad dekadę zajmował się pojazdami o napędzie parowym. Wyprodukował czternaście różnych modeli.

[img] Cykelaid zadebiutował na stoisku nr 49 na wystawie Cycle & Motorcycle Show w Olimpii w roku 1920.