pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Sokół 600 1939

[img]

Sokół 600 z roku 1939, ostatniego roku produkcji (patrz też: Sokół 600 z 1936, pierwszego roku produkcji). Sokół 600 - pełna nazwa modelu to Sokół 600 RT M211 - wyposażony był w czterosuwowy silnik jednocylindrowy, dolnozaworowy 600 cm3 skonstruowany przez T. Rudawskiego i opatentowany przez PZInż. Moc silnika wynosiła 15 KM przy 3900 obr/min. Motocykl miał trójstopniową skrzynię biegów, która mogła być sterowana nożnie lub ręcznie. Zapłon iskrownikowy lub bateryjny, 6V, 36W. Masa pojazdu: 164 kg, z wózkiem bocznym 239 kg. Prędkość maksymalna 110 km/h, z wózkiem 90 km/h. Zużycie paliwa ok. 4 l/100 km, z wózkiem - 5,5 l/100 km.

Zaprojektowanie tego motocykla było pierwszym zdaniem, jakiego podjął się zespół konstruktorów pracujący pod kierownictwem inż. Tadeusza Rudawskiego, gdy w 1932 w biurze konstrukcyjnym PZInż utworzono oddzielny dział motocyklowy. Oprócz Rudawskiego zespół tworzyli inżynierowie: Zbigniew Możdżeński, Tadeusz Marek, Jan Bidziński, Jan Kleber oraz technicy: Stefan Poraziński, Stanisław Kostrzewski, Jan Gebler, Raczek, Jakubiak i Pola Łukawska. Rudawski był nie tylko zdolnym inżynierem, lecz także sam jeździł sportowo na motocyklach, a w projekt włożył całą swą pasję. Model CWS 600 RT (R oznacza Rudawski, T - turystyczny) był pojazdem uniwersalnym, nadającym się dla armii i dla cywilów. Seryjna produkcja rozpoczęła się w 1934. Wprowadzając motocykl na rynek, postanowiono nadać mu nazwę "Sokół", stąd znany jest jako Sokół 600. Rama i zawieszenie były częściowo wzorowane na konstrukcji brytyjskiego Ariela 500, lecz silnik był oryginalnym projektem Rudawskiego. W 1935 zespół Rudawskiego opracował też prototyp sportowej "pięćsetki" - Sokół 500 RS (RS oznacza "Rudawski, sportowy"). Ten model jednak nie wszedł do masowej produkcji, podobnie jak sportowy model nad którym nieco wcześniej pracował inż. Możdżeński; MS (od "Możdżeński, sportowy"). Sokół RT 600 był sprzedawany pojedynczo (w 1937 jego cena wynosiła 2300 zł) lub z wózkiem bocznym również zaprojektowanym przez PZInż (dodatkowe 680 zł). Pracownicy PZInż i odbiorcy hurtowi mogli liczyć na dodatkowe zniżki. Umiarkowana cena (w porównaniu z innymi motocyklami PZInż) oraz zalety samego pojazdu, który był łatwy w prowadzeniu, niezawodny i dobrze pokonywał przeszkody terenowe, zapewniły Sokołowi 600 sporą popularność. Do września 1939 powstało ponad 4000 sztuk. Równolegle PZInż kontynuował produkcję cięższego Sokoła 1000, który wciąż był zamawiany przez armię.

[img] [img] [img] [img]

[img] [img] [img] [img]