pl en
Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Wall Auto-Wheel-Singer

[img] Brytyjski silnik Wall Autowheel z rowerem Singer de Luxe z roku 1908.

[img]

Wall Autowheel to konstrukcja opatentowana w 1908 roku przez Arthura W. Walla z Birmingham i produkowana w latach 1909-1914 (według innych źródeł do 1919) przez firmę Auto-Wheels Ltd z siedzibą w Londynie.

[img] Koło o 20-calowej średnicy (508 mm) jest napędzane jednocylindrowym silnikiem 118 cm3, o mocy około 1 KM, z atmosferycznym zaworem dolotowym. Koło może być mocowane za pomocą dwóch zacisków do tylnego koła dowolnego roweru, tandemu czy trójkołowca, zamieniając go w pojazd motorowy. Cyklista sterował działaniem silnika za pomocą dźwigienki umocowanej na kierownicy.

[img] Silnik zyskał popularność w Europie przed pierwszą wojną światową, a w czasie wojny i po był jeszcze sprzedawany w Australii. Konstrukcja zadebiutowała na wystawie rowerowej Stanley Show w roku 1909, gdzie została wysoko oceniona dzięki swej funkcjonalności i umiarkowanej cenie ("całą jednostkę napędową można kupić za taką cenę, jaką parę lat temu trzeba było zapłacić za zwyczajny rower" napisano w sprawozdzaniu z wystawy).

Silnik stał się pierwowzorem dla Smith Motor Wheel, a potem Briggs & Stratton Motor Wheel.

"Moim zdaniem silnik ten należy uznać za najważniejszy spośród wielu silników doczepnych zaprojektowanych w XX wieku. Ta wspaniała konstrukcja stała się wzorem funkcjonalności i łatwości montażu dla następnych pokoleń inżynierów, którzy przez całe dekady musieli dorównywać do jakości tego projektu." (oldbike.eu)

[img]

[thumb:img_5.jpg] [thumb:img_6.jpg] [thumb:img_7.jpg] [thumb:img_8.jpg]