![[img]](/file/wall_autowheel/img_1.jpg) Brytyjski silnik Wall Autowheel z rowerem Singer de Luxe z roku 1908.
 Brytyjski silnik Wall Autowheel z rowerem Singer de Luxe z roku 1908.
![[img]](/file/wall_autowheel/img_9.jpg)
Wall Autowheel to konstrukcja opatentowana w 1908 roku przez Arthura W. Walla z Birmingham i produkowana w latach 1909-1914 (według innych źródeł do 1919) przez firmę Auto-Wheels Ltd z siedzibą w Londynie.
![[img]](/file/wall_autowheel/img_2.jpg) Koło o 20-calowej średnicy (508 mm) jest napędzane jednocylindrowym silnikiem 118 cm3, o mocy około 1 KM, z atmosferycznym zaworem dolotowym. Koło może być mocowane za pomocą dwóch zacisków do tylnego koła dowolnego roweru, tandemu czy trójkołowca, zamieniając go w pojazd motorowy. Cyklista sterował działaniem silnika za pomocą dźwigienki umocowanej na kierownicy.
 Koło o 20-calowej średnicy (508 mm) jest napędzane jednocylindrowym silnikiem 118 cm3, o mocy około 1 KM, z atmosferycznym zaworem dolotowym. Koło może być mocowane za pomocą dwóch zacisków do tylnego koła dowolnego roweru, tandemu czy trójkołowca, zamieniając go w pojazd motorowy. Cyklista sterował działaniem silnika za pomocą dźwigienki umocowanej na kierownicy.
![[img]](/file/wall_autowheel/img_3.jpg) Silnik zyskał popularność w Europie przed pierwszą wojną światową, a w czasie wojny i po był jeszcze sprzedawany w Australii. Konstrukcja zadebiutowała na wystawie rowerowej Stanley Show w roku 1909, gdzie została wysoko oceniona dzięki swej funkcjonalności i umiarkowanej cenie ("całą jednostkę napędową można kupić za taką cenę, jaką parę lat temu trzeba było zapłacić za zwyczajny rower" napisano w sprawozdzaniu z wystawy).
 Silnik zyskał popularność w Europie przed pierwszą wojną światową, a w czasie wojny i po był jeszcze sprzedawany w Australii. Konstrukcja zadebiutowała na wystawie rowerowej Stanley Show w roku 1909, gdzie została wysoko oceniona dzięki swej funkcjonalności i umiarkowanej cenie ("całą jednostkę napędową można kupić za taką cenę, jaką parę lat temu trzeba było zapłacić za zwyczajny rower" napisano w sprawozdzaniu z wystawy).
Silnik stał się pierwowzorem dla Smith Motor Wheel, a potem Briggs & Stratton Motor Wheel.
"Moim zdaniem silnik ten należy uznać za najważniejszy spośród wielu silników doczepnych zaprojektowanych w XX wieku. Ta wspaniała konstrukcja stała się wzorem funkcjonalności i łatwości montażu dla następnych pokoleń inżynierów, którzy przez całe dekady musieli dorównywać do jakości tego projektu." (oldbike.eu)
![[img]](/file/wall_autowheel/img_4.jpg)


![[thumb:img_5.jpg]](/file/wall_autowheel/img_5_t.jpg)
![[thumb:img_6.jpg]](/file/wall_autowheel/img_6_t.jpg)
![[thumb:img_7.jpg]](/file/wall_autowheel/img_7_t.jpg)
![[thumb:img_8.jpg]](/file/wall_autowheel/img_8_t.jpg)
![[icon]](/file/singer_de_luxe/icon.jpg) Singer de Luxe damka 1908
Singer de Luxe damka 1908![[icon]](/file/wall_autowheel_advertisements/icon.jpg) Reklamy
Reklamy